PROBLEMI S “KRALJICOM MORA” Praksa pomoraca ne provodi se već mjesecima, upitne su i svjedodžbe

RIJEKA – Iako je školski brod Kraljica mora od rujna trebao ploviti Jadranskim morem i budućim pomorcima naveliko služiti u savladavanju praktičnog rada, taj brod u ovoj školskoj godini još nije prešao ni jednu milju, a nijedno hrvatsko pomorsko učilište nije odradilo ni dana prakse na njemu.

Razlog tome je nasukavanje na moru hrvatske birokracije. Naime, kako pojašnjava vlasnik broda, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, istekao je ranije zaključeni Okvirni sporazum za usluge upravljanja školskim brodom Kraljica mora, te je Ministarstvo kao obveznik provedbe postupaka javne nabave bilo dužno pokrenuti postupak odabira novog upravitelja broda radi zaključenja novog četverogodišnjeg okvirnog sporazuma za usluge upravljanja školskim brodom Kraljica mora, a u tom je postupku u konačnosti odabran novi upravitelj broda, trgovačko društvo Solsticij d.o.o., piše Novi list.

Uskraćena edukacija

– U međuvremenu je bilo potrebno provesti i novi postupak javne nabave u svrhu osiguravanja odlaska broda na redovni servis u brodogradilište i pripremu broda za nastavak korištenja, te se ovog tjedna temeljem navedenog postupka brod nalazi u brodogradilištu na redovnom godišnjem servisu.

U tom smislu, a uzimajući u obzir ovu izvanrednost u mogućnostima korištenja broda, srednjim pomorskim školama ćemo predložiti više opcija za nadoknadu termina u korištenju školskog broda koje može započeti čim završi postupak dokovanja, a što očekujemo do kraja veljače 2022. godine, pojašnjavaju iz Ministarstva.

Sasvim je izvjesno da Kraljica mora prije ožujka zaploviti neće, kao i da do tada na nju neće stupiti ni jedan srednjoškolac, ali ni student, a to dovodi u pitanje njihovo odrađivanje plovidbene prakse te time, u slučaju stotine srednjoškolaca, i dobivanja svjedodžbi o završenom srednjoškolskom obrazovanju.

Naime, maturanti svih pomorskih škola prema STCW konvenciji moraju imati odrađenu praksu kako bi završili srednjoškolsko obrazovanje, a s obzirom na to da bi im Kraljica mora mogla biti na usluzi tek u ožujku i da maturantima nastava završava već 25. svibnja, više je nego jasno da na red za jednotjednu praksu ne mogu doći svi maturanti, jer svaka škola brod koristi nekoliko tjedana dok se izredaju svi maturanti i odrade 40 sati plovidbene prakse.

Hrvatska ima sedam srednjih škola koje obrazuju pomorce i u kojima svake godine maturira petstotinjak učenika, a da se trenutačno ne zna na koji će način ti učenici stići do svjedodžbe, potvrđuje i ravnateljica Srednje škole Ambroza Haračića Mali Lošinj Jelena Bralić, koja kaže da škole imaju kratko vrijeme za odrađivanje prakse.

– U ovom je trenutku teško govoriti kako će se to realizirati. Svaki učenik mora odraditi pet dana praktičnog rada, a maturanti već krajem svibnja napuštaju školu. Mi smo i lani imali problem odrađivanja prakse, ali zbog čestih izolacija, pa su u konačnici naši učenici praksu odradili na školskom brodu Pomorske škole Bakar, »Vila Velebita II«, koji nam je ta škola ustupila, kaže ravnateljica.

Činjenica da Pomorska škola Bakar ima vlastiti školski brod tu školu dovodi u favoriziran položaj u odnosu na druge pomorske škole koje takvo vlasništvo nemaju. Međutim i ravnatelj te škole doc. dr. Igor Kegalj smatra da su se zbog tehničkih i pravnih razloga oko školskog broda Kraljica mora sva pomorska učilišta našla u izazovnoj situaciji vezano za organizaciju i realizaciju plovidbene prakse na Kraljici mora za sve učenike ove generacije maturanata.

Navodeći da Ministarstvo nije moglo predvidjeti takvu situaciju te ne može snositi odgovornost za nemogućnost realizacije plovidbene prakse, doc. dr. Kegalj kaže da je svjestan da se na taj način uskraćuje mogućnost edukacije i stjecanje potrebnih kompetencija učenika u tom dijelu predmeta Praktična nastava.

Foto: Vedran Sitnica / Ilustracija

Pregovori i sastanci

– Još uvijek se s ministarstvom razgovara i razmatra mogućnost pravodobnog obavljanja plovidbene prakse kako bi učenici dobili svjedodžbe i završili svoje srednjoškolsko obrazovanje.

Bez obzira na to, ono što mogu garantirati za svoje učenike, maturante Pomorskog nautičara i Tehničara za brodostrojarstvo je to da će oni imati plovidbenu praksu u cijelosti i u skladu sa STCW konvencijom i svim pravilnicima na školskom brodu »Vila Velebita II« te će na taj način učenicima biti omogućeno uspješno savladavanje predmetnih sadržaja i dobivanja svjedodžbe u skladu s Pravilnikom o zvanjima i svjedodžbama o osposobljenosti pomoraca, kao i Ministarstva znanosti i obrazovanja, kaže doc. dr. Kegalj.

Da su se škole našle u iznimnim okolnostima, kaže i ravnatelj Pomorske škole Zadar Marin Perinić koji najavljuje i sastanak ravnatelja pomorskih škola kako bi se nastala situacija riješila.

– Trenutačno ne mogu nešto konkretnije reći, ali mislim da ćemo uspjeti iznaći rješenje zajedno s ministarstvom, kao i svaki put do sada. Moramo se ponovo naći i dogovoriti hodogram kad će koja škola koristiti brod, zaključuje ravnatelj.

Alen Jugović: Pregovaramo s Jadrolinijom i drugim brodarima

Na Kraljicu mora ne čekaju samo srednje škole, nego i fakulteti. Međutim, njima ne gori pod nogama kao srednjim školama jer studenti, kaže za Novi list dekan Pomorskog fakulteta Rijeka prof. dr. Alen Jugović, svoju praksu mogu odraditi i tijekom ljeta.

– Nama je to puno jednostavnije organizirati nego srednjim školama. Mi smo i prošle godine odradili studentsku praksu tijekom ljeta, iako onda to za naše profesore znači da nemaju godišnji. Iako vjerujemo da će se sve posložiti, imamo i drugi te treći scenarij u slučaju da nam Kraljica mora ne bude ustupljena.

Pregovaramo s Jadrolinijom i drugim brodarima o mogućem odrađivanju studentske prakse, iako nam je to puno jednostavnije odraditi na Kraljici mora. Korištenje školskog broda omogućuje nam i lakšu organizaciju prehrane studenata jer onda u tome sudjeluje Studentski centar, studenti mogu koristiti X-ice i to nam je jeftinije, kaže dekan.

Ingrid Šestan Kučić