Poremećaji u pomorskom opskrbnom lancu nastavit će se i u 2022.

Svi veliki igrači u pomorskoj industriji slažu se u jednom – rješenja za poremećaje u lancu opskrbe nisu na vidiku, a zastoji i kašnjenja u opskrbnom lancu nastavit će se i u idućoj godini. To bi vrlo izgledno moglo uzrokovati dodatno smanjenje zaliha, nove nestašice, ali i  daljnje povećanje cijena vozarina, koje su već sad dosegle svoj maksimum.

Iz jednog od najvećih svjetskih prijevoznika, danskog Maerska, savjetuju kupcima da svoje opskrbne lance planiraju unaprijed, osobito pred nadolazeće blagdane. Očekuju da će se izvozna potražnja iz Azije povećavati do kraja godine, osobito u SAD-u i Europi, gdje su razine zaliha na rekordno niskoj razini zbog velike potražnje.

Da je tome tako pokazuje stanje u južnokalifornijskim lukama, ispred kojih se nagurao rekorordan broj opskrbnih brodova koji čekaju svoj red na ulazak i isporuku robe. Brodovi se u luke puštaju doslovce na kapaljku, a ispred nekih lokacija poput Long Beacha nagurano je i do 100 brodova.  Najteže pogođena transportna ruta je ona između Kine i Europe, gdje su kašnjenja u opskrbi i do 30 dana. Ništa bolje ne stoji ni ruta između Kine i zapadne obale SAD-a, gdje se u prosjeku s isporukama kasni do 22 dana.

Brzih rješenja nema, poručuju veliki prijevoznici, navodeći da bi kašnjenja u opskrbnom lancu mogla potrajati godinama.

Prema najnovijoj analizi kompanije Project44, podatkovne platforme koja daje pregled lanca opskrbe u stvarnom vremenu, pomorske kratkoročne ugovorene stope i dalje rastu – u odnosu na prethodnu godinu porasle su za više od 100%, piše The Maritime Executive.

To bi se, pak, upozoravaju opet moglo reflektirati na cjelokupno svjetsko gospodarstvo jer su pošiljatelji ti koji su prisiljeni pokriti sve veća poskupljenja.

K.B.