Lučki kapetan iz Ploča o akcijama spašavanja: "Uvijek dajemo sve od sebe, ali se pitamo hoćemo li stići na vrijeme"

Tijekom ljetnih mjeseci veliki je promet domaćih i stranih jahti i brodica što povećava rizik od raznih nesreća i drži posebno “budnim” odgovorne za nadzor i upravljanje pomorskim prometom, traganje i spašavanje osoba u pogibelji na moru i sl.

Zna to i kapetan Joško Nikolić, lučki kapetan Lučke kapetanije Ploče, jedne od osam morskih kapetanija u Hrvatskoj i uz dubrovačku, jedine u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, piše Dubrovački vjesnik.

Joško Nikolić radno je iskustvo stjecao u Atlantskoj plovidbi Dubrovnik, Slobodnoj plovidbi Šibenik, bio je časnik na stranim motornim jahtama, ravnatelj Uprave za sigurnost plovidbe, zaštite mora i unutarnjih voda pri Ministarstvu mora, načelnik Sektora za tehničke standarde i inspekcijske poslove pri Ministarstvu pomorstva, predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Ploče, predsjednik UV HRB-a.

Obnašao je niz odgovornih dužnosti vezanih za sigurnost i razvoj pomorske djelatnosti i aktivno je sudjelovao u izradi zakonskih i podzakonskih propisa vezanih za pomorstvo u RH, te bio predstavnik Hrvatske u IMO-u, gdje se donose najznačajniji propisi i međunarodne konvencije vezane za sigurnost i razvoj prometa. Godine 2019. jednoglasno je izabran za predsjednika Vijeća lučkih kapetana RH.

Joško ovaj posao radi već 25 godina, a bogato iskustvo stjecao je i prije, 12 godina ploveći svjetskim morima. Priznaje da je stresan i zahtjevan jer se radi o ljudskim životima.

- Uvijek dajemo sve od sebe, ali kada krećemo u akcije spašavanja pitamo se hoćemo li stići na vrijeme. Raspolažemo sa dvije brodice za traganje i spašavanje i spremni smo isploviti u roku od 15-ak minuta nakon što dobijemo obavijest preko Nacionalne središnjice u Rijeci (MRCC), čija smo podružnica, ili od rodbine ili prijatelje nestale osobe, kao u slučaju potrage za nestalim surferom u Neretvanskom kanalu, kada je zbog zahtjevnosti potrage angažiran i helikopter - kaže Nikolić i prisjeća se brojnih akcija u kojima su njihovom zaslugom spašeni ljudski životi: lokalnog ribara kojeg je zahvatilo nevrijeme, osoba sa zapaljene jahte kod Neuma, kitera koje odnese vjetar itd. Nažalost, ne uspiju uvijek, kao prilikom dva smrtna slučaja u rijeci Neretvi u zadnjih manje od godinu dana.

Dežurna služba u Lučkoj kapetaniji Ploče radi 24 sata i pokriva se područje od granice Neuma do Općine Gradac u Makarskom primorju, sjevernu stranu poluotoka Pelješca, te po potrebi i šire. Imaju dvije ispostave, u Metkoviću i Trpnju.

Osim traganja i spašavanja, po čemu su prepoznati u javnosti, obavljaju važne inspekcijske poslove i rezultate prosljeđuju Državnom odvjetništvu i Trgovačkom sudu, kao npr. kada je 2018. tanker Sti Poplar udario u utvrdu operativne obale terminala za tekuće terete u Pločama i polomio je. Lučka kapetanija Ploče ima četiri odjela: za nadzor i upravljanje pomorskim prometom, za inspekcijske poslove, za pravne poslove i za upravne poslove.

Dosta posla imaju u luci Ploče, gdje daju zadnje odobrenje za slobodan promet. Pločanska luka je sa preko 260 hektara površine veća od svih luka od državnog značaja u RH (Rijeka, Split, Šibenik, Zadar, Dubrovnik) i kroz nju se obavljaju svi segmenti prometovanja roba i ljudi, preko putničkog, kontejnerskog, terminala za rasute terete, terminala tekućih i opasnih tereta.

Preglede stranih brodova u hrvatskim lukama mogu raditi samo za to kvalificirani inspektori (port state control – PSC). Nikolić ističe kako pri takvim pregledima najčešće pronađu falsificirane certifikate o zvanjima pomoraca, razne neispravnosti u tehničkom smislu, nepravilnosti pri kontroli pregleda sumpora u gorivu ili pri uzorkovanju balastnih voda.

Lučka kapetanija Ploče bila je prisutna kroz cijelo vrijeme izgradnje kapitalnog projekta Pelješkoga mosta i nadzirala gradnju na morskom području.

- Tijekom gradnje kineski izvođač imao je oko gradilišta mosta 18 plovila koje je tehnički trebalo nadzirati, te nadzirati zaštitu mora od onečišćenja s plovila. U tom periodu potpisao sam 65 rješenja o uplovljavanjima i isplovljavanjima brodova van lučkog područja. Uz to smo poduzimali i druge aktivnosti poput traganja za nestalim kineskim radnikom - prisjeća se Nikolić.

Među brojnim aktivnostima, tijekom ljetnih mjeseci djelatnici pločanske Lučke kapetanije provode koncentriranu kampanju vezanu uz sigurnost plovila, prvenstveno kontroliraju glisiranje 300 metara od obale, obavljaju nadzor plaža i kupališta, njihovo ograđivanje, provode kontrolu brodskih certifikata, prekrcanost putnika bordova, zaštitu onečišćenja s brodova itd.

A.B.