Kipar Duje Botteri: Mene more smiruje, ono je moj početak i kraj

Svakog dana od Splita do Kaštela kaićem plovi akademski kipar Duje Botteri. U dvorcu Vitturi ima otvorenu izložbu slika "Iskapanje svjetla", no nisu sve izložene slike dovršene, pa umjetnik ujutro doplovi i krene slikati. I nije moglo biti drugačije, jer more mu je nadahnuće, more ga smiruje, na moru meditira, more je uvijek početak i kraj.

Od poljudske lučice do Kaštel Lukšića brže je kopnom ali se ipak svakoga jutra, morem, kaićem, mladi akademski kipar Duje Botteri otisne ka svojim kistovima i Kaštelima.

- Nekako sam stvorio ugođaj kao da mi je atelier baš na samom moru, a onda mi je bila posebna želja dolaziti raditi na ovu izložbu, morem ploviti i donositi još više inspiracije s mora, nadahnuća tog plavetnila, slobode, ljepote mora i onda to donijeti pred sliku i to unijeti u sam format slike, tu atmosferu, taj beskraj - govori Botteri.

Dvije su godine Kaštelani vrbovali Duju i čekali da bude spreman otvoriti izložbu u Muzeju grada. Morska vrata dvorca Vitturi uzela su ga odmah.

- Ta vrata su imala funkciju, a to je bio bijeg u slobodu u slučaju da neprijatelj prijeđe sve linije obrane i provali u Kaštel. Znači, to je bila zadnja opcija za bijeg, za preživljavanje, tako da mislim da se umjetnika dojmila i sama činjenica oko vrata i da je na neki način to povezao i sa svojim radom kroz koji se stalno provlači nekakav pravokutnik, koji je zapravo nekakav prolaz - poručila je kustosica izložbe, Muzej grada Kaštela, Mirela Vujević Duvnjak.

Tirkizne, zelenkaste, plave, ljubičaste, kobaltne, pariške i indigo plave - sve nijanse mora na desetak slika velikog i sedamdesetak malog formata. A sve izrađene u staroj, gotovo zaboravljenoj tehnici enkaustike - antičkog načina slikanja voskom.

- Tu je mješavina prirodnog pčelinjeg voska i pigmenata, to dobijem od pčelara, vosak, koji je u kockicama pripremljen uredno i onda to topim i dodajem prirodne pigmente. I opet s pravim kistovima, od čiste svinjske dlake, opet na čistom drvu nanosim taj vosak u slojevima polako, strpljivo i vosak je jedan materijal jako topao, tako da je ugodno s njime raditi i lijepo miriše - naglasio je Botteri za More.

I struže Duje, grebe, kiparski iskapa svjetlost i otkriva sliku. Izložbu "Iskapanje svjetla" pripremao je četiri godine, prije toga, što se osjeća i u čovjeku i u slici, bio je redovnik u Imotskom, na Visovcu, u Sinju i Splitu. I danas mu je atelier u franjevačkom samostanu.

I.G.