Kako se u Haagu dijelilo hrvatsko more – Donosimo karte!

U graničnom sporu između Slovenije i Hrvatske samo za ovu prigodu sklopljen Međunarodni sud u Haagu trebao je donijeti odluku temeljenu na Međunarodnom pravu mora. Umjesto toga, suci su ignorirali hrvatsko istupanje iz postupka još 2015. godine koje je slovenska strana kompromitirala i osim bavljenja razgraničenjem, zagrabili i u hrvatske teritorijalne vode, što se pravnim riječnikom smatra presedanom.

Donosimo karte koje je Međunarodni arbitražni sud u Haagu predočio tijekom postupka:

1. Zahtjev Hrvatske po Međunarodnom pravu: Granica ide sredinom Dragonje i kanalom Svetog Odorika, zatim prati crtu sredine Savudrijske vale do tromeđe razgraničenja terotirijalnih voda Hrvatske, Slovenije i Italije.

Photo: ARBITRAL TRIBUNAL

2. Zahtjev Slovenije: Pravo na cijelu Savudrijsku valu, produžetak u hrvatsko teritorijalno more, spoj sa zaštićenim ekološko-ribolovnim pojasom (ZERP-om ili budućim gospodarskim pojasom RH) kojeg nazivaju “međunarodne vode” i sva ekskluzivna prava ribarstva i gospodarske eksploatacije koja proizlaze iz tog prava.

Photo: ARBITRAL TRIBUNA

3. Sud je Slovencima dodijelio: Graničnu crtu doista po sredini Dragonje i kanala Sv. Odorika (zelena isprekidana crta), ali u Savudrijskoj vali na pola puta između zahtjeva Hrvatske (crvena isprekidana crta) i Slovenije (plava isprekidana crta). Time bi Slovenija dobila 3/4 zaljeva, što je prvi pravni presedan.

Photo: ARBITRAL TRIBUNAL

4. Sud smatra da je u skladu s konfiguracijom terena rta Savudrija, kompromisno rješenje pomaknuta granična linija prema jugu. Time se hrvatskoj oduzima još teritorijalnog mora. S obzirom da crta po Međunarodnom pravu mora ne prati liniju sredine, ovim je napravljen drugi presedan i ustupak Sloveniji.

Granica u Savudrijskoj vali

5. I konačan neviđen ustupak je direktno zadiranje u hrvatske teritorijalne vode, koje s hrvatske strane nikad nisu ni bile predmet ikakvog spora, jer se nalaze direktno i isključivo ispred hrvatske obale. Radi se o otvorenom prolazu do otvorenog mora preko takozvanog “junctiona”, koridora širine 2,5 nautičke milje preko kojeg bi slovenski brodovi trebali moći nesmetano ploviti.

“Izlaz”, na “otvoreno” more

Dodajmo na kraju kako je u jednom ugovoru koji su zaključile Hrvatska, Slovenija i Italija zbog sigurnosti plovidbe već dogovoreno da se prema slovenskim lukama plovi prema sjeveru kroz naše teritorijalno more, a kroz talijansko prema jugu kako bi plovidba u relativno malom Tršćanskom zaljevu bila što sigurnija. Dakle slobodan prolaz ionako nikad nije bio upitan.

Kako je tekao proces, pogledajte ovdje.

D.G.