Kako registrirati laku prikolicu uvezenu iz Slovenije?

Mnoge naoko jednostavne stvari zakopliciraju se upravo tada kad pomislite da komplikacija nema. Europska birokracija, a pogotovo ova naša, hrvatska, često je najveći problem. Kolega Saša Fišter prošao je mukotrpan proces u trajanju od čak pet tjedana, a zašto? Da bi mogao legalno uvesti iz Slovenije i registrirati laku prikolicu. “Imao sam možda najkompleksniji slučaj, ali eto, da se riješiti, pa možda nekome pomognemo u startu”, kaže i pojašnjava detaljan postupak koji je prošao.

– Za registraciju lake prikolice uvezenu iz Slovenije trebate važeću potvrdu s tehničkog pregleda, račun s tog tehničkog koji glasi na osobu od koje ste kupili prikolicu i kupoprodajni ugovor.

Prije nego li krenete u kupovinu prikolice u Sloveniji, ovaj članak bi vam trebao biti mali priručnik kako bi izbjegli nepotrebne korake ili jednostavno da znate što vas čeka ako se odlučite na kupovinu. S obzirom na to da sam osobno prošao kroz cijeli proces, ovim putem možda pomognem nekom drugom koji se nađe u ovoj situaciji.

Prvo što je bitno spomenuti jest da je ovdje tema laka prikolica, dakle nosivosti do 750 kg, ostale kategorije prikolica ovdje nisu tema i nemam nikakvih informacija kakva je procedura oko uvoza prikolice nosivosti veće od 750kg, tako da se ovim putem odmah u osobno ime ograđujem od bilo kakvih savjeta oko kupovine i uvoza iste.

Dakle našli ste brod s prikolicom ili samo prikolicu u Sloveniji i želite ju kupiti. Prije nego li  započnete avanturu ovo će vam biti vodič u to što vas čeka, koliko vas košta i možda kako da taj proces bude što bezbolniji.

Prvo je važno znati da je zakon za lake prikolice u Sloveniji i Hrvatskoj potpuno različit. Slovenija, iako se nalazi u EU, jedina je zemlja u EU koja ima vlastiti zakon oko lakih prikolica (tako su mi rekli u HAK-u), te je važno spomenuti da ovaj vodič vjerojatno ne zadovoljava uvoz iz drugih država.

Slovenija dozvoljava svojim državljanima da ne moraju imati vlasnički papir za prikolicu (za to im u neku ruku služi kupoprodajni ugovor), ne moraju upisati prikolicu u registar, a procedura legalizacije je vrlo jednostavna. Sve što trebaju jest napraviti tehnički pregled i s tim papirom mogu podići treću tablicu za auto.

U Hrvatskoj zakon o trećoj tablici ne postoji već 10 godina, a od rujna prošle godine postrožena je i registracija prikolice vlastite izrade (što je kod mene bio slučaj), pa je tako to postao jedan kompleksan proces u koji se uopće ne isplati ulaziti. Naime, ako ste pomislili uvesti prikolicu i prijaviti je kao samogradnju trebat će vam EU certificirani dijelovi, računi od ovlaštenih proizvođača odnosno prodavača kako bi prikolicu registrirali pod samogradnju – nepotrebno i preskupo!

Ono što možete napraviti, a što je ujedno i najjednostavnija opcija, jest odmah pri kupovini obavezno zatražiti od prodavača da vam – uz kupoprodajni ugovor koji glasi na njega i vas – ustupi i potvrdu s važećeg tehničkog pregleda uz obavezan račun da je ta ista osoba platila taj tehnički pregled (pripazite na činjenicu da oni mogu dobiti račun koji ne glasi na nikoga, kao da ste u pekari kupili kruh jer vam to u Hrvatskoj ne priznaju). Ovo je jedini način da vam u Hrvatskoj priznaju papire, odnosno da možete pokrenuti postupak registracije prikolice.

U mom slučaju procedura se prilično zakomplicirala. Naime, kad sam kupio prikolicu dobio sam potvrdu tehničkog pregleda (koja je usput istekla godinu dana prije nego što sam ju kupio), a koja je glasila na osobu koja je prodala prikolicu osobi od koje sam je ja kupio. S obzirom na to da nisam imao pravni slijed kupovine prikolice (između gospodina od kojeg sam ja kupio i od osobe od koje je on kupio) morao sam krenuti od nule. Nakon nekoliko tjedana i barem 40-ak obavljenih poziva po Hrvatskoj i Sloveniji, došao sam do jedine izlazne situacije, a to je sljedeća procedura.

Kako bih mogao registrirati prikolicu u Hrvatskoj morao sam imati:

– ugovor s osobom od koje sam kupio prikolicu (u papirima to nisam imao)

– račun s važećeg tehničkog pregleda koji glasi na osobu koja je obavila tehnički (nisam imao važeći)

Foto: Saša Fišter

Jedini način koji je u mojoj situaciji bio moguć je da ‘prodam’ prikolicu nekome u Sloveniju, ta osoba ode na tehnički pregled s njom i zatraži račun na svoje ime, te ja natrag ‘kupim’ prikolicu. Iako ovo izgleda siva zona, zapravo je sve potpuno legalno. Moja sreća je da imam prijatelja u Sloveniji koji mi je uskočio, no shvatili smo da zapravo nije ni trebao fizički doći jer vi možete u Sloveniji obaviti tehnički kao strani državljanin i zatražiti samo da vam daju račun na ime osobe na koju – trenutno – glasi prikolica (podsjetimo se da ste vi ‘prodali’ prikolicu toj osobi). Ostale kupoprodajne ugovore možete riješiti i poštom.

Preostalo mi je da uzmem vučnu službu, natovarim prikolicu i odem do najbliže stanice za tehnički pregled, što je u mom slučaju bio Ormož. Nisam htio riskirati i ići preko granice s neregistriranom prikolicom. Tamo sam za 5 minuta i 30 eura dobio račun koji glasi na osobu od koje sam kasnije ponovo ‘kupio’ prikolicu.

Nakon toga u Hrvatskoj su priznali papire jer sada postoji ‘vlasnik’ od koje sam kupio prikolicu, imamo pravni  slijed, važeću potvrdu s tehničkog pregleda i račun koji glasi na prijašnjeg vlasnika. Kada konačno imate papire onda u HAK-u šalju zahtjev za tehničkom specifikacijom prikolice koja će vas koštati 400 kuna. Iako bi to trebalo biti gotovo u dan dva ja sam čekao tjedan i pol. U ovom koraku, ako vam u slučaju ne odobre zahtjev, vjerojatno će vam predložiti što morate popraviti / dodati / ukloniti s prikolice. Ja sam trebao samo dodati maglenku, tako da si to možete pripremiti ranije.

Nakon što vam odobre tehničku specifikaciju, pripremite 612 kuna za homologaciju, zatim  trebate obaviti slikanje prikolice koja je priključena na vozilo tako da imajte kuku na autu kada to rješavate (to sve rješavaju djelatnici HAK-a ili neke drudge stanice za tehnički pregled).  I zadnji korak vas košta 210 kuna, s čime ste ‘kupili’ tablicu dokumente i još hrpu papira.

Sada kad ste to sve riješiti možete slobodno s guštom postaviti tablicu na prikolicu i bezbrižno vrludati cestama. Nadam se da će ovaj članak pomoći nekome da ne prolazi istu stvar koju sam ja prošao. Meni bi bilo drago da sam pročitao ovako nešto prije nego što sam kupovao prikolicu, te bi na temelju toga odlučio da li bih je uopće kupovao. U mom slučaju ovo je bila daleko jeftinija opcija jer je prikolica bila u odličnom stanju i napravljena po mjeri za moj brod – opisuje Saša Fišter.

Ako netko ima pitanja slobodno mu se javite na adresu: sashafishter@gmail.com.

D.G.