Iz LNG terminala na Krku tvrde: “U samo godinu dana terminal je opravdao investicije’

OMIŠALJ – S posljednjim danom ove 2021. godine LNG terminal na Krku obilježio je prvu godinu svojeg postojanja u kojoj je, kako tvrde iz tvrtke LNG Hrvatska, u potpunosti ispunio očekivanja stručnjaka i opravdao investiciju u ovaj geopolitički, gospodarski i energetski iznimno važan objekt, piše Nacional.

Terminal za ukapljeni prirodni plin na otoku Krku s komercijalnim je radom krenuo 1. siječnja 2021. godine dolaskom prvog broda za prijevoz LNG-a „Tristar Ruby“ koji je terminalu isporučio prvi komercijalni teret ukapljenog prirodnog plina za jednog od zakupaca kapaciteta.

Početak rada terminala označio je i novo razdoblje razvoja tržišta prirodnog plina u Hrvatskoj i u ovom dijelu Europe, jer je diverzifikacijom dobavnih pravaca plina značajno smanjena ovisnost o uvozu iz samo jednog izvora. Realizacijom ovoga projekta Hrvatska je osigurala novi dobavni pravac prirodnog plina i tako dodatno povećala sigurnost opskrbe prirodnim plinom.

No terminal nije donio sigurnost novog dobavnog pravca samo Hrvatskoj, već i u dijelu jugoistočne i središnje Europe. U ovom trenutku usluge terminala koristi pet zakupaca, odnosno korisnika terminala koji su do kraja plinske godine 2026./2027. zakupili gotovo sve raspoložive kapacitete. Većina zakupaca dolaze izvan Hrvatske, čime potvrđuju važnost terminala kao izvora dobave prirodnog plina. Do posljednjeg dana 2021. godine na terminal je dostavljeno više od 2,7 milijuna prostornih metara LNG-a, odnosno u transportni sustav Hrvatske otpremljeno je nešto manje od 1,6 milijardi prostornih metara prirodnog plina, što čini više od 50 posto svih ulaznih količina prirodnog plina koji ulazi u transportni sustav Hrvatske, potvrdio je za Nacional Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska koja je izgradila i upravlja terminalom na Krku.

Od početka njegova rada na terminal je pristalo ukupno 19 brodova za prijevoz LNG-a koji su svoj dragocjeni teret dopremili iz Katara, Nigerije, SAD-a, Belgije, Trinidada i Tobaga, Egipta i Francuske. Ovaj podatak potvrđuje fleksibilnost koju terminal daje regionalnom plinskom tržištu jer i Hrvatska i zemlje iz kojih dolaze zakupci kapaciteta ne ovise više isključivo o ruskom plinu, već ga mogu dopremiti iz bilo kojeg dijela svijeta u kojem se plin u tom trenutku može nabaviti po povoljnijoj cijeni.

Iako je od početka komercijalnog rada prošlo godinu dana, već je pokrenut razvoj nekoliko projekata čime će se omogućiti nove usluge korisnicima terminala i unaprijediti cjelokupno poslovanje tvrtke. Jedna od novih, ali već realiziranih usluga je pretovar LNG-a s FSRU broda (plutajućeg prihvatnog terminala) na mali brod za prijevoz LNG-a. Ta je operacija izvedena krajem svibnja ove godine na brod za prijevoz LNG-a imena „Avenir Accolade“ koji je po završenoj operaciji prihvata zaplovio prema LNG terminalu HIGAS na Sardiniji, gdje je predao svoj teret. Ovom je operacijom Hrvatska proširila mogućnost trgovanja ukapljenim prirodnim plinom i morskim putem, a ne samo kopnenim. Tom je operacijom Hrvatska stavljena na kartu Europe i svijeta kao država u kojoj je moguće preuzeti manje količine LNG-a te ih prevoziti do konačnih odredišta, kao što je primjerice bunker stanica za opskrbu LNG-om ili za punjenje drugih brodova koji koriste LNG kao pogonsko gorivo.

Informacija o prvom tzv. small scale LNG pretovaru na Mediteranu od izuzetne je važnosti kako za hrvatski turizam, brodski promet, tako i za cestovni teretni promet pa i za budućnost Luke Rijeka. Ovaj potpuno novi poslovni model, upozoravaju iz tvrtke LNG Hrvatska, otvara brojne mogućnosti u navedenim sektorima jer se njime omogućava tzv. bunkering, odnosno projekt izgradnje stanice za opskrbu brodova i teških cestovnih vozila LNG-om kao alternativnim gorivom za pogon brodskih strojeva i motora kamiona.

Podatak da će do 2040. oko 50 posto Jadrolinijinih brodova i trajekata koji voze u linijskom pomorskom prometu kao pogonsko gorivo koristiti upravo LNG, ali i činjenica da sve više velikih turističkih kruzera napušta dizelsko gorivo i prelazi na pogon LNG-em, jednako kao što to čine i teretni brodovi trgovačkih mornarica širom svijeta i teška cestovna vozila za transport roba kopnom ukazuju na dodatnu važnost budućeg LNG terminala za energetsku, ali jednako tako i gospodarsku budućnost Hrvatske. Krhen je također potvrdio da je pri kraju i realizacija projekta pretovara LNG-a s FSRU broda u kamione za prijevoz ukapljenog prirodnog plina te se očekuje da će ta usluga biti dostupna korisnicima terminala već tijekom veljače 2022. nakon što završi postupak ishođenja svih potrebnih dozvola, piše Nacional.

– Na temelju svega navedenog te promatrajući dosadašnji rad rekao bih da LNG terminal na Krku predstavlja sigurno i pouzdano mjesto za dostavu LNG-a i opskrbu Hrvatske prirodnim plinom – zaključio je Krhen.

I.B.