Hrvati opet spašavaju Veneciju: Brodosplit uspješno postavlja prve brane

VENECIJA – grad koji se stoljećima gradio koristeći resurse šuma s istočne obale Jadrana (najčešće podno Velebita), te kvalitetnog bračkog kamena, opet spašavaju Hrvati. Ovaj put je, za razliku od nekih davnih povijesnih okolnosti, ipak riječ o dobrom poslu za hrvatske tvrtke.

Zbog ekstremnih klimatskih promjena i vrlo brzog podizanja razine mora, Veneciji prijeti opasnost da u roku od nekoliko desetljeća počne tonuti, a u roku stoljeća i bude većim dijelom pod morem.

Upravo stoga teku ubrzani radovi za njen spas, pa se pred nekoliko godina u tu svrhu crpio kamen iz kamenoloma u okolici Šibenika, a danas tvrtka Brodosplit iz Splita gradi brane kojima će se spriječiti prodor mora u taj grad.

Photo: Brodosplit
Photo: Brodosplit
Photo: Brodosplit
Photo: Brodosplit
Foto: Brodosplit
Photo: Brodosplit
Photo: Brodosplit

Dobar posao u Italiji

Nakon niza provedenih međunarodnih natječaja i izbora Brodosplita kao najboljeg graditelja te potpisanih ugovora za gradnju 63 čelične brane koje će biti instalirane na morskim prolazima Malamocco, Chioggia i San Nicolo, što kroz Venecijansku lagunu vode prema Veneciji s ciljem zaustavljanja utjecaja plime na grad, posljednjih je mjeseci u tijeku njihovo instaliranje u morski prolaz Malamocco.

Radi se o drugom morskom prolazu od ukupno četiri kako je predviđeno sustavom obrane od plime i dosada je instalirano 16 mobilnih brana. Čelične brane za prolaz Malamocco su duge 29,5 metara, široke 20 metara i visoke 4,5 metra te su najveće od cijelog sustava brana za tri morska prolaza Venecijanske lagune. Brodosplit je sukladno Ugovoru i potrebama naručitelja izgradio, isporučio i transportirao u Veneciju 43 čelične brane, dok je preostalih 20 za prolaz San Nicolo u različitim fazama proizvodnog procesa (10 je zapakirano i spremno za isporuku, a 10 u izradi).

Operacije uranjanja su jako osjetljive jer brana mora doseći dubinu od -14 metara te se spušta uz pomoć okvirnog nosača koji je postavljen na mjesto instaliranja. Kada dođe u kontakt s vodom, brana se na kontroliran i reguliran način počinje puniti sve dok se muški element zglobnog spoja fiksiran na brani, ne umetne u ženski element koji je sastavnica betonskog temelja (kesona). Ova izrazito delikatna operacija, s obzirom na dubinu mjesta postavljanja te tlakove koji djeluju, završava zatezanjem zglobnog sustava.

Postavljanje prve brane u veljači ove godine uspješno je izvedeno. Ono je bilo svojevrsni test kojim se demonstrirala kvaliteta izrade ‘Brodosplitovih’ brana i valjanost mnogih sustava razvijenih upravo kako bi se operacije izvele na siguran način te kako bi se spomenuti sistemi kalibrirali u posebnim uvjetima, po pitanju brzine struje, dubine kesona, vremenskih te uvjeta na moru i pomorskog prometa. Upravo iskustvo i stručnost ‘splitskih’ brodograditelja bila je temeljna odrednica talijanskog arhitektonsko-građevinskog konzorcija “Venezia Nuova“ da Brodograđevnu industriju Split izabere za partnera u jednom od najvećih građevinskih projekata u povijesti Italije.

Narednih dana se na gradilištu nastavljaju zahvati za uranjanje preostalih brana u morski prolaz Malamocco koje će biti instalirane u nizu prema ostalima. Ovim iskorakom u off shore projekte, Brodosplit se pozicionira na tržištu koje ima veću dodanu vrijednost, te kao takav stječe neophodne reference za sljedeće slične projekte.

(Brodosplit, Poslovni.hr)