FEKALIJE I OTPAD S BRODOVA Poštuju li se hrvatski pomorski propisi?

Jedno od otvorenih pitanja koje se pojavilo ovog ljeta je onečišćenje mora ispuštanjem fekalnih voda s brodova.

Poštuju li brodovi, brodice, jahte, cruiseri propise, jesu li luke i marine opremljene za prihvat takve vrste otpada, može li se uopće provesti nadzor i tko su najveći zagađivači? Na ta i brojna druga pitanja odgovore su u Temi dana HRT-a pokušali dati gosti Alen Rukavina, lučki kapetan iz Zadra, dr.sc. Žarko Koboević, pročelnik Pomorskoga odjela Sveučilišta u Dubrovniku te Tatjana Puljak, Nastavni zavod za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije.

Lučki kapetan Rukavina kaže kako su obveze svih sudionika pomorskoga prometa regulirane pomorskim zakonikom koji kaže da je zabranjeno ispuštanje svih oblika fekalija u Jadransko more.

– Zapovjednici brodova i jahti te voditelji brodica dužni su toga se pridržavati, rekao je. Ističe kako RH ima strože propise od onih međunarodnih.

Bilo kakvo ispuštanje fekalnih voda unutar 12 milja od strane brodova u RH nije dozvoljeno, naglasio je. Kaže da su luke i marine spremne za prihvat fekalnoga otpada, bilo da same kupuju strojeve ili to rade njihovi koncesionari.

– Ali uvijek ima mjesta za napredak, poručuje.

Dr. Koboević smatra kako Hrvatska nema stvari pod kontrolom s obzirom na velik broj plovila koja se tijekom sezone nalaze u našem akvatoriju.

– U lukama za međunarodni promet još uvijek vlada dobra organiziranost i dovoljan broj koncesionara za prikupljanje fekalnih voda. Također, određen broj marina to dobro radi. Međutim, sve izvan toga, u malim mjestima gdje je odgovorna lokalna uprava te u nenaseljenim mjestima gdje se jedriličari okupljaju u većem broju te gdje prolaze izletnički brodovi i minicruiseri – ti dijelovi obale nisu pod nadzorom, kaže Koboević.

Tvrdi kako kruzeri ne mogu uzrokovati onečišćenje uskog morskog pojasa kojega mi koristimo za sport, rekreaciju i kupanje.

– Oni imaju crne tankove u kojima skupljaju svoje otpadne vode i ispuštaju ih na više od 12 milja od obale. To ne može stići do obale. Za ono što se događa uz obalu odgovorne su jahte, male brodice i minicruiseri, ističe.

Rukavina kaže da Lučka kapetanija provodi dvije vrste kontrola – planiranu i izvanrednu.

– Svojim mjesečnim planom obuhvaćamo kontrolu luka i akvatorija. Svakodnevno imamo ekipe na terenu koje to obilaze. Trudimo se da u svakom danu imamo dvije aktivne posade, objasnio je Rukavina.

Tatjana Puljak kaže kako se prema podacima ispitivanja kakvoće mora prošle godine naša zemlja nalazi u top 5 europskih zemalja.

– Možemo tvrditi da je naše more među najčišćima u Europi, poručila je dodavši da incidenti s fekalnim vodama nisu česta pojava kod nas.

– Nažalost ove smo godine zabilježili onečišćenje mora za kupanje na 5 točaka ispitivanja na području Kaštela. radilo se o kratkotrajnom onečišćenju tijekom kojeg smo svakodnevno uzorkovali more na tim lokacijama do prestanka onečišćenja, rekla je.

HRT