Brodogradilište koje nije na moru i okrenuto je ekologiji

KAŠTELIR - Luciano Beg pravi je čovjek na pravom mjestu koji već dugo razmišlja o gradnji brodova u skladu s ekološkim standardima - upravo realizira svoj dugo sanjani električni katamaran.

Kada je prije gotovo tri desetljeća pokrenuo vlastiti posao, bile su to usluge nautičkog turizma. A onda je kalup slavne Adrie 501 sve promijenio.

- Prijatelj nam je donio kalupe od stare Kvarnerplastike iz Adrije 501 da mu napravimo barku. Napravili smo ga za njega i zadržali kalupe da mogu napraviti jedan za sebe. Pa je došao prvi pa drugi, treći pa četvrti prijatelj i onda sam rekao: "sad ću napraviti seriju tih brodova". I tu je počelo - kaže Luciano Beg , vlasnik obiteljskog brodogradilišta Kaštelir.

To je bila prva serija. Nakon toga su osmislili i razvili prvi samostalni projekt - Picaro 20 - mali ribarski brod od šest metara. Napravili su ih 60-70 i oni i danas plove našim morem, dodaje.

Danas većinu proizvodnje malog obiteljskog brodogradilišta čine radni brodovi. Plovila za sport i rekreaciju, s kojima je sve počelo, iako vrlo tražena, trenutno su na čekanju, piše HRT.

U proteklom razdoblju tvrtka je izgradila oko 200 plovila. Također ima visoku razinu tehnološke opremljenosti i dobro je upućena u suvremene proizvodne procese. Muku muku muči s novim radnicima. Naši mladi preferiraju turizam. Djevojke iz dalekog Nepala očito nemaju ništa protiv brodogradnje.

- Čak i ozbiljna brodogradilišta imaju žensku ruku u proizvodnji laminara jer je poznato da su žene puno pedantnije od nas muškaraca, kaže Luciano.

Za podršku vlasniku bitni su dugogodišnji članovi tima.

- On je glavni vizionar svega, ima ideje i onda ih nekako realiziramo i završimo - kaže David Lazar, zaposlenik.

Luciano Beg je pravi čovjek na pravom mjestu koji već dugo razmišlja o gradnji brodova u skladu s ekološkim standardima. 15 godina nakon prvih nacrta, konačno realizira svoj dugo sanjani električni katamaran. Uz stakloplastike, gdje god je to moguće koriste se prirodni materijali.

- U ruci držim prototip, testni model stolice. Radit će se od prirodnih materijala u procesu vakuumske infuzije, znači lana namazanog bioepoksi smolom - ističe Luciano Beg.

- Ovo je početak ostvarenja sna o kojem sam govorio, o električnom katamaranu od 19 metara, širine 7 i pol metara, pokretat će ga dva elektromotora od 50 kilovata. Imat će 17 kilovatsati solarnih panela na krovu, 180 kilovatsati ugrađenih baterija, a jedan dan bez sunčeve svjetlosti trebao bi biti dovoljan za obavljanje svih poslova za koje će biti namijenjen, kaže vlasnik obiteljskog škvera.

Katamaran je sve bliže svojoj prvoj plovidbi, a već je u pripremi novi ekološki projekt - uređaj za prihvat crne i sive vode s plovila.

B.K.