Autonomni brodovi i novi trendovi u pomorstvu

SPLIT – Na tribini koja se održala na Pomorskom fakultetu u Splitu pod organizacijom udruge Kapetana Split (UKPS), tema su bili autonomni brodovi i najnoviji trendovi u pomorstvu.

Predavanje se sastojalo od same definicije autonomnog broda, koncepta autonomnog broda, umjetne inteligencije, e-Navigacije i povezanosti s autonomnim brodom, trendovima u izobrazbi pomoraca, prednostima i nedostacima autonomnih brodova.

Koncept novog broda je predstavljen preko hodograma razvoja brodarstva od samih početaka, brodova na jedra, brodova na parni pogon, brodova na motorni pogon i brodova koji se predviđaju u skoroj budućnosti kroz tzv. koncept (shipping 4.0).

IMO koncept autonomnog broda definira 4 razine autonomije koje se dijele:

  • 1 razina (brod s automatskim procesom – pomorci su na brodu neke operacije su automatizirane)
  • 2 razina (pomorci su na brodu ali brod je upravljan s druge lokacije tzv. obalni centar – Shore control center)
  • 3 razina (bez pomoraca na brodu – brod je kontroliran i upravljan s druge lokacije)
  • 4 razina (potpuno autonomni brod – operativni sustav donosi sam odluke)
Photo: Rino Bošnjak

Nadalje govoreći o konceptu autonomnog broda se definiraju različiti senzori koji se uvode na takvu vrstu brodova. Najvažniji senzori koji bi se koristili su: LIDAR sustav koji pomoću pulsiranih laserskih zraka otkriva objekte njihove podatke i udaljenosti, radar za kratke i za duge udaljenosti, različite kamere (PTZ kamera s opcijom zumiranja specifičnog dijela), mikrofoni, prošireni AIS – sustav za automatsku identifikaciju, sonari i GNSS sustav satelitskog pozicioniranja.

Definirao se i koncept proširene stvarnosti (eng. augumented reality) koji je prikazan na primjeru brodova koji ga koriste (Japanska kompanija MOL).

Nadalje se spominje umjetna inteligencija (eng. artificial intelligence – AI) koja ima glavni cilj smanjiti ljudske pogreške, smanjiti interakciju između čovjeka i stroja tzv. (HMI – human machine interface), poboljšati sigurnost ali zadržati čovjeka koji i dalje donosi odluke u kritičnim situacijama. Alati koje koristi umjetna inteligencija su otvorene neuronske mreže, deeplearning alat, apachemahout alat i slično.

Vodeća kompanija za razvoj AI je Rolls-Royce a prednjače još i Kongsberg, Mitsui Osaka Line, NYK line. Veliki je R&D centar u Finskoj mjesto Turku.

Trendovi izobrazbe pomoraca se definiraju kroz dva dijela (pomorci s praktičnim iskustvom s brodova i novi pomorci koji bi radili u obalnim centrima ali nemaju iskustvo). U svrhu istraživanja se proveo testni eksperiment na Calmers sveučilištu u Švedskoj (kontrola autonomnog broda od strane pomoraca sa stvarnim iskustvom kao i operatera koji nemaju iskustvo s broda).

Na kraju prezentacije, da se zaključiti da je sedam važnih razvoja kod autonomnih brodova:

  • IMO razmatra kako MASS operacije mogu biti adresirane unutar IMO organizacije
  • Pokusna vožnja trajekta u Finskoj
  • Prva kompanija za autonomne brodove Wilhelmsen i Kongsberg
  • Pokusna vožnja broda za istraživanje ´´Proteus˝
  • Rolls-Royce prvi R&D centar u Turku Finska
  • Autonomni brod testiran u Aker Arctic bazenu u Finskoj
  • DNV izdao upute za autonomne brodove

Doc.dr.sc. Rino Bošnjak, kapetan